Prvý krok, ktorý musíte urobiť keď chcete začať podnikať na internete je výber správnej oblasti na ktorú sa zameriate. Je jedno či si vyberáte v čom podnikať, tému na blogovanie, alebo produkt, ktorý chcete predávať, ale správny výber je veľmi dôležitý. Výber oblasti zamerania, či výber správneho produktu už na začiatku predurčuje, či bude váš biznis úspešný, alebo nie. Existuje viacero kritérií, ktoré by ste mali zvážiť pri výbere.
Robte to, čo vás baví.
Ideálne podnikanie je také, v ktorom môžete spojiť vaše záujmy, alebo koníčky zo zarábaním peňazí. Vtedy budete určite dosahovať lepšie výsledky, ako keby vás podnikanie nebavilo a zameriavali by ste sa na nejakú oblasť iba pre peniaze. Na trhu je veľká konkurencia v každej oblasti, ktorá je profitabilná a ak chcete uspieť, musíte podnikaniu venovať dostatočné množstvo času a úsilia. Ak vás vaše podnikanie nebude baviť, prejaví sa to aj na vašom biznise a zákazníci to vycítia. Keď vás podnikanie nebude baviť, pravdepodobne rýchlo pohoríte a to hlavne v začiatkoch, ktoré sú najťažšie.
Robte to, čomu rozumiete a v čom máte skúsenosti.
Ďalšou najlepšou možnosťou je výber oblasti, v ktorej máte skúseností. Vlastne vždy by ste mali rozumieť tomu čo robíte. Keď nebudete mať dostatočné množstvo znalostí, alebo skúsenosti v oblasti v ktorej chcete podnikať, vždy sa nájde niekto, kto ich bude mať a kto dokáže poskytnúť zákazníkom lepšie služby, alebo poradenstvo, alebo dokáže lepšie predávať. Možno máte dlhoročné skúsenosti, ktoré ste nadobudli v zamestnaní a chceli by ste ich využiť vo vlastnom podnikaní. Je to vhodná možnosť, pretože už máte skúsenosti v danej oblasti, viete ako veci fungujú a pravdepodobne aj viete, čím by ste mohli produkty, alebo služby vylepšiť. Ak zákazníci uvidia, že máte skúsenosti a viete im poradiť, radšej sa obrátia na vás, ako na niekoho, kto ich nemá.
Robte to, čo by ste chceli robiť.
Niekedy však nemusíte byť ani dlhoročný profesionál a mať veľa skúsenosti, ale viete, že by vás bavilo venovať sa nejakej oblasti, alebo téme, alebo predávať nejaký konkrétny sortiment. Aj to môže byť vhodná oblasť v ktorej môžete začať podnikať a ktorá vás pravdepodobne bude baviť. Možno sa venujete tvorbe web stránok, predaju, fotografovaniu atď, ale v skutočnosti by ste sa chceli začať venovať niečomu inému ako napríklad písanie kníh. Ľudia si často vytvárajú nejaké vlastné bariéry a v podnikaní sa obmedzujú iba na oblasti, o ktorých si myslia, že sa v nich dajú zarobiť peniaze. Je pravdou, že sú určité oblasti, v ktorých vždy budú peniaze, no to neznamená, že sú to jediné oblasti, v ktorých môžete zarobiť peniaze a z ktorých si môžete vyberať. Popustite uzdu svojej fantázií a pokúste sa myslieť bez zábran. Čo by ste skutočne chceli robiť? Ako by ste na tom mohli zarobiť peniaze? Napríklad internetové podnikanie ponúka veľké množstvo možností z ktorých si môžete vybrať. Môžete sa skutočne venovať tomu, čo vás baví, pretože aj keby to bola iba úzka oblasť trhu, prostredníctvom internetu dokážete osloviť dosť ľudí na to, aby ste na tom mohli zarábať peniaze.
Dajú sa v danej oblasti zarobiť peniaze?
Ideálne podnikanie je také v ktorom spojíte príjemné s užitočným, čiže biznis s tým čo vás baví. No nie každá oblasť je rovnako profitabilná a rovnako vhodná pre podnikanie. Pred tým, než sa pustíte do akéhokoľvek biznisu na internete, by ste sa mali opýtať tieto tri otázky:
- Aká veľká je oblasť na ktorú sa chcete zamerať?
- Je daná oblasť profitabilná?
- Aká je v danej oblasti konkurencia?
Aký veľký je trh na ktorý sa chcete zamerať?
Prečo je to dôležitá otázka? V dnešnej dobe je v každej profitabilnej oblasti veľká konkurencia a každá oblasť má svojich “veľkých hráčov“. Na internete sú to napríklad veľké eshopy, ktoré predávajú široký sortiment tovaru, veľké všeobecné portály, diskusné fóra, alebo sociálne siete atď. Problém pri príliš širokej oblasti zamerania je ten, že vás bude stáť oveľa viac peňazí a úsilia sa v nej presadiť a navyše v niektorých oblastiach sa vám nepodarí získať cielených návštevníkov. Ideálne je si vybrať takú oblasť, alebo trh, ktorý nie je príliš veľký a všeobecný, ale ani príliš úzky. V prípade podnikania na internete sa môžete pozrieť do Google. Google vám pri každom hľadaní ukáže aj približný počet výsledkov. Čím viac výsledkov vyhľadávania, tým väčšia je oblasť. Menší trh je často viac profitabilnejší ako veľký a je ľahšie sa na ňom presadiť, čo je výhoda užšieho zamerania. Napríklad keby ste sa zamerali na oblasť zdravie, tak v Google je viac ako 16 miliónov výsledkov, ale len ťažko v takej širokej oblasti dokážete zarobiť peniaze. Ale ak sa zameriate na zdravotné pomôcky, tak je tam viac ako milión výsledkov, ale určite v tej oblasti dokážete zarobiť peniaze ľahšie. V dnešnej dobe skôr vytvoríte úspešný internetový obchod iba s plavkami, ako eshop so všetkým oblečením. Ak si ale vyberiete príliš úzky trh, tak sa môže stať, že nebudete mať dosť návštevníkov a zákazníkov. Napríklad neurobíte eshop s plavkami, ale urobíte eshop so staromódnymi plavkami iba pre mužov… Síce budete mať veľmi špecifický trh z minimálnou konkurenciou, ale nemusíte mať dostatočné množstvo zákazníkov.
Je daná oblasť profitabilná?
Druhá dôležitá otázka je, či sa v danej oblasti dajú zarobiť peniaze. To, že je nejaký trh veľký ešte neznamená, že sa v ňom dajú zarobiť peniaze. Napríklad viac peňazí sa dá zarobiť v oblasti, v ktorej ľudia kupujú produkty, alebo služby, ako napríklad v oblasti vedy. Sú určité oblasti v ktorých sa dajú vždy zarobiť peniaze. Ľudia vždy kupujú produkty, alebo služby, ktoré potrebujú, ktoré im pomôžu vyriešiť problém, ušetriť čas, ktoré im prinesú nejaký úžitok, alebo radosť. Ak v nejakej oblasti plánujete podnikať dlhodobo, mali by ste sa zamyslieť aj nad tým, či ide iba o nejaký trend, alebo či je to stály trh.
Aká je v danej oblasti konkurencia?
Príliš vysoká konkurencia znamená, že ide o profitabilnú oblasť, v ktorej sa dajú zarobiť peniaze. Je to však aj nevýhoda, pretože budete mať problém sa presadiť. Ak nemáte veľký rozpočet a správnu marketingovú stratégiu, nie je dobré sa púšťať do podnikania v príliš konkurenčnej oblasti. Naopak príliš nízka, alebo žiadna konkurencia môže znamenať, že to nie je pre podnikateľov zaujímavá oblasť a že sa tam nedajú zarobiť peniaze. Samozrejme, že stále existujú a budú existovať možnosti a oblasti, ktoré majú potenciál a v ktorých zatiaľ nie je vysoká konkurencia, no takých je málo a po objavení sa rýchlo zaplnia konkurenciou. Ideálne je, keď si vyberiete trh, ktorý má primeranú konkurenciu. Najlepšie je začať podnikať v oblasti, ktorá vás baví, v ktorej sa vyznáte, alebo ktorej by ste sa chceli venovať. Asi to znie ako klišé, ale iba ťažko uspejete v niečom, čo vás nebaví, alebo v čom sa nevyznáte. Vyberte si oblasť, ktorá nemá príliš vysokú konkurenciu, ale má dostatočný potenciál na zarábanie peňazí. Výber správnej oblasti zamerania je v online podnikaní dôležitý krok a pred tým, ako sa pustíte do prvého, alebo ďalšieho nového projektu tomu venujte potrebný čas.
|