Máte nápad? Nečakajte a začnite makať! – Petr Sochora

Petr Sochora - rozhovorNový rok otvára nové dvere a prináša nové príležitosti – aj tie podnikateľské. Inštinktívne hľadáme nové začiatky, rozbiehame nové projekty, zakladáme nové firmy.

Doba informačných technológií diktuje trendy a aj vďaka tomu tvoria obrovské percento novovzniknutých startupov e-shopy.

V nasledovnom rozhovore sa dozviete čo vlastne obnáša založenie e-shopu, na čo všetko sa treba pripraviť a s čím treba rátať, ak vstupujete do vôd e-comercie – radí Petr Sochora, šéf spoločnosti Zásielkovňa a človek, ktorý pomáha slovenským e-shopom nielen rásť doma ale aj expandovať do zahraničia.

Šéfujete Zásielkovni, ktorá má registrovaných až 13 tisíc partnerských eshopov, z toho 2 500 len na Slovensku. Deň čo deň teda doslova pracujete s tisíckami eshopov. Čo by ste poradili začiatočníkovi, ktorý chce vstúpiť medzi eshopárov?


V prvom rade je nutné vedieť, čo presne chcete robiť. Musíte vedieť, čo chcete predávať, urobiť si prieskum trhu. Napríklad dnes zakladať eshop s elektronikou a dať si za cieľ, poraziť Alzu, je pre startup samovražda. Ako úplne prvé je potrebné, premyslieť si, čo chcete predávať. Dnes už je aj e-commerce trh vysoko konkurenčný a tak sa eshopovým startupom darí hlavne, keď sú originálne a robia to, čím sa nikto iný nezaoberá.

Aké by mali byť prvé kroky začínajúceho eshopára, aby svojmu projektu vybudoval pevné základy hneď na začiatku? 

Mať biznis plán a jasnú víziu. Akonáhle máte toto, prehnane nad tým nepremýšľajte. Je potrebné hlavne zdvihnúť zadok, makať a rozum sa pridá. Určite je potrebné mať ponuku tovaru, aby ste mali čo predávať. Mať tovar dobre opísaný a pekne nafotený. Pokojne na eshop napíšte aj Váš príbeh. Ľudia majú radi príbehy a radi vidia, kto za eshopom stojí, čo robí a prečo to robí. Veľmi to zvyšuje dôveru celého projektu.

Akých chýb by sa mal vyvarovať pred tým, než svoj projekt spustí do ostrej prevádzky?

Očakávať, že hneď začnete zarábať od prvej objednávky a pôjde to samo. To je asi najväčšia chyba. Rozhodne nefunguje, že založíte eshop pri práci a nejak to bude fungovať. Nebude. Dnes už je potrebné sa tomu venovať na 100%, dať do toho maximum a bohužiaľ ani to niekedy nestačí. Ďalej sa často stretávam s tým, že niekto plánuje pol roka a premýšľa všetko do detailu, než to spustí. To podľa mňa nie je v rámci e-commerce vhodné. V praxi vás toľko krát prekvapí, čo funguje na zákazníkov a čo nefunguje. Celý eshop je prakticky ako živý organizmus, s ktorým je nutné pravidelne pracovať, všetko optimalizovať, sledovať dáta a pracovať s nimi. Ako začínajúci eshop nemáte žiadne dáta a tak je potrebné sa zamerať aj na to, aby ste pozbierali prvých zákazníkov a informácie o nich. Potom sa s tým už dá začať pracovať. Je potrebné počítať s tým, že na začiatku nezarobíte – a pokiaľ áno, tak to bude vhodné investovať buď do eshopu, alebo do vývoja či skladu. Je to beh na dlhú trať, ale keď vydržíte a uspejete, tak sa Vám to kráľovsky vráti.

Mnohé veľké plány pohoria na tom, že founder nevie, s čím začať a tak release nového projektu dlho odkladá, pretože má pocit, že by mal jeho eshop veľa chýb. Ako by ste poradili v tomto smere? Po ktorých stránkach by bolo dobré eshop „vyladiť“ hneď v prvej fáze, potom zahájiť prevádzku a ktoré chybičky stačí a je lepšie vychytávať a dolaďovať už v prevádzke?

Určite začnite s názvom projektu / eshopu. To je veľmi dôležité. To meno Vás už potom bude sprevádzať dlhodobo. Dôležité je mať podchytené a dobre spracované obchodné podmienky. Aj keď ste začínajúci eshop, tak Vás bohužiaľ neospravedlňuje Vaša nevedomosť. Dohodnite si na začiatok jedného dopravcu, ktorý Vám bude tovar doručovať na dobierku. Na rozjazd eshopu je to postačujúce. Až budete fungovať, predávať, expedovať, tak môžete pridávať pre zákazníkov ďalšie spôsoby dopravy ako aj platobné metódy.

Poradili by ste novému eshopu, aby sa aktívne zúčastňoval na konferenciách? Ak áno, na ktorých?

Určite áno, ale iba účasť na konferencii Vám nepomôže, pokiaľ informácie, ktoré tam získate, nezačnete veľmi rýchlo aplikovať vo Vašom biznise. Pokiaľ už idete na konferenciu, tak si vytipujte pár vecí, ktoré Vás oslovia a tie aplikujte čo najskôr.

Ako vie takémuto začínajúcemu eshopu pomôcť Zásielkovňa?

Pomáhame malým, stredným i veľkým eshopom hlavne v rámci komplexnej logistiky. Čo znamená, že nemusíte mať zmluvu s troma alebo štyrmi prepravcami na to, aby ste ponúkli niekoľko možností Vašim zákazníkom v košíku. Zákazník má rád možnosť výberu dopravy, ale ako malý eshop s nízkym objemom si veľmi ťažko dohodnete skvelé podmienky u niekoľkých dopravcov. Bude to pre Vás akurát časovo náročné a neefektívne komunikovať s niekoľkými prepravcami, sledovať zásielky cez niekoľko systémov atď. U nás stačí online registrácia a prakticky hneď môžete odosielať cez viac ako 10 prepravcov v rámci Slovenska, Českej Republiky, Maďarska a v niekoľkých ďalších krajinách. O všetkých zásielkách a ich trasovaní máte prehľad v rámci jedného systému. Tlačíte jedny štítky na klasickej tlačiarni pre všetkých dopravcov. Dnes už aj vďaka našej silnej pozícii na trhu máme skvelé podmienky, ktoré môžu využívať práve aj začínajúce eshopy.

Akých ďalších užitočných partnerov okrem Zásielkovne by ste eshopu odporučili na našom trhu?

Určite by som odporučil nejaké eshopové riešenie, kedy platíte nejaký minimálny  paušál mesačne, ale už máte kvalitný eshop, ktorý má všetky potrebné veci a funguje tak ako potrebujete. Začať kódovať vlastný eshop je dnes dosť nákladné aj časovo náročné. Keď sa Vám bude dariť a budete cítiť tú potrebu, budete mať už reálnu skúsenosť, víziu ako presne čo chcete a vedieť čo ako Vám funguje, tak za pár rokov to pokojne urobte. Na začiatku Vám však eshopové riešenie ušetrí hromadu peňazí, času a starostí. Týchto riešení je veľké množstvo, napríklad: e-shop-rychlo, prestashop, shoptet, fastcentrik a creativesites.

Po akej dlhej dobe existencie na domácom trhu odporúčate, aby eshop začal zvažovať vstup na nové trhy? Čo by malo byť pre eshop znamením, že je ideálny čas expandovať „von“?

Nedá sa veľmi dobre povedať, kedy je ideálna doba. Určite je vhodné zabehnúť sa na lokálnom trhu. Potrebu expandovať pocítite sám. Napríklad expandovať do Českej Republiky by som nepovažoval ani za expanziu. To môže ísť dosť ruka v ruke so začiatkom. Predávať dnes do ČR nie je vôbec zložité, ani jazykovo náročné. Čo sa týka dopravy je to časovo aj cenovo rovnaké ako v rámci Slovenska. Prakticky hneď môžete oslovovať tri krát viac ľudí, ako keby ste boli iba na Slovensku.

Ktorý zahraničný trh je z Vášho pohľadu pre slovenského eshopára najmenej rizikový a najbližší?

Samozrejme Česká republika ako som už avizoval. Jednak kvôli jazyku, ale aj kvôli rýchlej a lacnej logistike. Dnes už zákazník ani nemusí vedieť, že expedujete zo skladu na Slovensku a napriek tomu zásielku doručíte zákazníkovi do Českej republiky do 24 hodín za pár eur.

Odhaduje sa, že na Slovensku máme už okolo 9 tisíc eshopov. Dá sa vôbec v takej konkurencii nájsť povestná „diera na trhu“?

Buďte originálni a predávajte to, čo nikto nepredáva – v segmentoch typu elektroniky a bežného tovaru uspejete veľmi ťažko. Každopádne stále je veľa inovácií, ktoré sú po celom svete. Dnes dieru na trhu podľa mňa nájdete iba vtedy, keď budete myslieť globálne, inšpirovať sa po celom svete a hľadať zaujímavé projekty za hranicami, ktoré u nás ešte nie sú.

V ktorom segmente eshopov vidíte Vy osobne najväčší priestor a v ktorom segmente je naopak už „až príliš tesno“?

Najviac priestoru je v oblasti potravín, to je, však dosť náročný segment skôr pre väčších hráčov. Priestor však vidím aj v oblasti fashion a ďalej tiež v rámci vlastnej značky, kolekcie, hand-made výrobkov a vecí, ktoré budete vyrábať len vy ako originál.

Ďakujeme za rozhovor a želáme veľa ďalších úspechov!
ePodnikanie.sk