Zatiaľ čo ešte pred dvomi rokmi bolo slovné spojenie „home office” veľmi ojedinelo používané, dnes jeho význam poznajú aj malé deti, ktorých rodičia pracujú doma. Súčasná situácia poslala mnohých pracujúcich domov, ktorým neostáva nič iné, len sa naučiť pracovať aj z domu. Ako na to? Ako si nájsť svoj vlastný pokoj na prácu v dome plnom rodinného ruchu?
Home office znamená v doslovnom preklade „domáca kancelária“. Niektorí ju možno majú na kuchynskom stole, iní v obývačke na gauči. Po niekoľkých mesiacoch práce doma však človek zistí, že skutočne potrebuje pracovňu, alebo teda miesto, kde môže nerušene pracovať. Ako si pracovňu zariadiť?
1. Dôležité je miesto
V prípade, že máte doma voľnú izbu alebo miestnosť, máte vyhraté. Môžete si ju celú prerobiť na svoju vlastnú pracovňu. Poprípade môžete napríklad šatňu, ktorú príliš nevyužívate, premeniť na pracovnú miestnosť. Čo v prípade, že nemáte k dispozícii celú miestnosť? Skúste si nájsť aspoň malú časť v niektorej inej miestnosti, kde si vytvoríte „mini“ pracovňu. Oddeliť ju môžete napríklad knižnicou alebo gaučom.
Každý z nás potrebuje vlastný priestor na prácu doma. Ak v kuchyni raňajkujete, obedujete, večeriate a ešte v nej aj trávite voľný čas, nebude sa vám dobre pracovať. Ľudské telo potrebuje zmenu. Práve preto je zariadenie pracovne veľmi dôležité.
2. Potrebné vybavenie pracovne
Veľká pracovňa
Ak máte k dispozícii celú miestnosť, je samozrejmé, že vám napadne kúpiť si kancelársky stôl, stoličku a možno skriňu, do ktorej si uložíte pracovné materiály. Na čo by ste ale tiež nemali zabudnúť, je napríklad pohovka. Po niekoľkých hodinách sedenia na stoličke či kresle, budete možno potrebovať zmenu. Zároveň ak budete mať pracovnú návštevu, budú si mať klienti kde sadnúť.
Ak chcete spojiť dve veci do jednej, oplatí sa vám kúpiť rozkladaciu pohovku, ktorú využijete, keď u vás niekto bude potrebovať prespať.
Pred pohovku je vhodné pridať aj nejaký stolík. Jednak si naň môžete položiť veci, keď budete práve pracovať z pohovky, na druhej strane si tam svoje veci môže odložiť aj pracovná návšteva. K pohovke potrebujete stolík menších rozmerov, preto sú najvýhodnejšie konferenčné stolíky, ktoré sa dajú kúpiť tak, aby svojimi rozmermi pasovali k pohovke.
Okrem pohovky a konferenčného stolíka nezabudnite ani na potrebné osvetlenie. Ak si nechcete namáhať oči, tak najmä vo večerných hodinách vám nebude stačiť len veľké stropné svetlo. Na pracovnom stole by sa vám určite hodila aj malá lampa.
Malá pracovňa
V prípade, že máte na založenie pracovne k dispozícii len určitú časť miestnosti, skúste ju skutočne oddeliť od zvyšnej časti napríklad obývačky. Na oddelenie môžete použiť aj pohovku. Do svojej „mini“ pracovne nezabudnite dať kancelársky stôl s kreslom, malú lampu a nejaký úložný priestor na potrebné dokumenty.
3. Detaily, ktoré vám pomôžu
Aj množstvo malých, zdanlivo nepotrebných vecí sa vám môže skutočne zísť. Napríklad miesto na odpad. Nemusíte tak chodiť stále do kuchyne kvôli tomu, aby ste niečo vyhodili do smetí. Pomôcť vám môžu aj hodiny, vďaka ktorým si budete strážiť čas. Čas si môžete pozrieť aj na mobile, avšak pozeranie si času na mobile častokrát vedie aj ku kontrolovaniu sociálnych sietí, čím strácate svoj čas určený na prácu.
Skúste si pracovňu zariadiť tak, aby ste sa v nej cítili dobre. Môžete do nej pridať rôzne sošky alebo zarámované diplomy. Môžete dať na stenu nástennú mapu. Pre radosť si môžete niekde vystaviť rodinnú fotografiu alebo motivačný citát. Je len na vás, ako si svoju pracovňu zariadite.
Zariaďte si pracovňu tak, aby čas, ktorý strávite doma na home office, bol skutočne produktívne využitý a nič vás nerušilo pri práci.
|