Marža a rabat – aký je v tom rozdiel?

Aký je rozdiel medzi maržou a rabatom? Čo z toho je zľava? A čo z toho predstavuje zisk? Ako vypočítam výšku marže a zľavy?

Mnoho začínajúcich podnikateľov má chaos v pojmoch “marža” a “rabat” a navzájom si ich zamieňajú alebo stotožňujú. V skutočnosti si tieto základné pojmy pletú aj viacerí niekoľkoroční podnikatelia. Pozrime sa na to, aký je rozdiel medzi maržou a rabatom. A čo z toho predstavuje náš zisk a zľavu.

 

Rabat

Rabat je zľava, ktorú máte pri nákupe od svojho dodávateľa so zohľadnením maloobchodnej ceny. O rabate hovoríme väčšinou pri veľkoobchode, t.j. ak ste predajca, tak rabat predstavuje vašu zľavu vo veľkoobchode, prípadne zľavu, ktorú vy ako dodávateľ poskytnete ďalším predajcom ale aj s ohľadom na MOC.

Príklad: Predávate detské kočíky. Maloobchodná cena (MOC) kočíka je 150 EUR – to je cena, za ktorú kočík u vás nakúpi konečný zákazník, spotrebiteľ. Vaša nákupná cena (VOC) u vášho dodávateľa je 105€, takže váš rabat bude 43% .

Marža

Marža je percentuálny (hrubý) zisk, ktorý máte z predaja produktov alebo služieb (bez započítania prevádzkových nákladov). Marža znamená, o koľko % si navýšite cenu produktu či služby oproti vašej nákupnej ceny od dodávateľa.

Marža nikdy nepresiahne 100% !!  Dôležité je si uvedomiť, že marža nie je zisk. Zisk je marža znížená o náklady spojené s predajom tovaru alebo služieb, ako napríklad nájomné, účtovník, energie, internetové pripojenie, poštovné náklady a pod.

Príklad: Od dodávateľa nakúpite detský kočík za 105 EUR a konečným zákazníkom (spotrebiteľom) ho predávate za 150 EUR. To znamená že vaša marža je 30 %.

Výška marže a rabatu nie je rovnaká!

Pozor,  výška rabatu a marže nie je rovnaká! Ak predávate tovar povedzme s 30% maržou, tak váš rabat NIE JE v rovnakej výške. Ukážme si to na príklade: Predávate v predajni kočík za 150 EUR, ktorý nakupujete za 105€ vo veľkosklade. Takže Váš rabat je 43%. Zákazníkom ho predávate za spomínaných 150 EUR a vaša marža je teda 30%.

Výpočet marže a rabatu

Pre výpočet marže aj rabatu potrebujete poznať vašu nákupnú cenu – veľkoobchodnú cenu (VOC) a takisto konečnú cenu pre spotrebiteľa – maloobchodnú cenu (MOC).

Vzorec pre výpočet rabatu v % je nasledovný:

RABAT = (MOC-VOC) / VOC * 100 

Ak napríklad kosačku na trávnik predávate za 1500 EUR (MOC) a nakupujete ju vo veľkosklade za 1000 EUR (VOC), potom výšku vášho rabatu vypočítame takto:

(1500 EUR – 1000 EUR) / 1000 EUR * 100 = 50%

Kosačku nakupujete s 50% rabatom.

 

A aká je vaša marža v %? Vzorec je podobný:

MARŽA = (MOC-VOC) / MOC * 100

Ak kosačku nakupujete za 1000 EUR a predávate ju za 1500 EUR, potom je výpočet marže nasledovný:

(1500 EUR – 1000 EUR) / 1500 EUR * 100 = 33,33%

Všimnite si, že vzorce sú podobné, pri oboch najprv od vyššej ceny (MOC) odpočítate nižšiu cenu (VOC) a potom v prípade rabatu vydelíte VOC a v prípade marže vydelíte MOC.

Na čo je to dobré?

Samozrejme v podnikaní je nevyhnutné oba pojmy poznať a vedieť, čo znamenajú. V opačnom prípade sa vám môže stať, že budete predávať produkty pod cenu a nepokryje vám to ani náklady. Treba mať na pamäti, že čím vyšší je váš rabat, tým vyššia je vaša marža.

Pri vyjednávaní s dodávateľmi musíte oba pojmy rozoznať, aby ste si vedeli (aspoň orientačne) vypočítať váš hrubý zisk a náklady. Napríklad niektorí dodávatelia vás môžu presviedčať, že na produkte budete mať 30% rabat, čo ale znamená iba 23% maržu. Ak v takom prípade budete trvať napr. na 30% marži, váš rabat už bude 43%. A 43% predstavuje rozhodne väčší zisk než 30%, čo poviete?

Zdroj: www.uspesne-podnikanie.sk