Online podnikanie na Slovensku a vo svete

Online podnikanie, inak nazývané aj e-commerce, zažíva celosvetovo rast. Inak tomu nie je ani na Slovensku. Dôvodov je niekoľko. Medzi hlavné môžeme považovať neustále narastajúci počet pripojených zariadení na internet, najmä vďaka mobilným zariadeniam.

Zároveň sú nákupy na internete bezpečnejšie, než tomu bývalo v začiatkoch. Netreba zabúdať ani na komfort, ktorý prináša nakupovanie online, oproti klasickému nakupovaniu v kamenných obchodoch.

Niekoľko zaujímavých čísel z globálnej scény

Podľa prieskumu, ktorý zverejnila stránka shopify.com, by mal globálny e-commerce trh narásť od roku 2014 do roku 2020 o úctyhodných 200%, konkrétne z 1.3 bilióna dolárov na 3.9 bilióna dolárov. Zaujímavé je tiež porovnanie B2B (business to business) segmentu, oproti B2C (business to customers). Z prieskumu vyplýva, že B2B segment je o 235% väčší, ako B2C segment.

Medzi najväčšie trhy patria: Čína, USA, Anglicko, Japonsko, Francúzsko, Južná Kórea, Kanada, Rusko a Brazília. Zaujímavosťou pritom je, že čoraz viac zákazníkov sa pri objednávaní na internete už pozerá aj na ponuku z iných štátov. Na Slovensku je napríklad populárne objednávať z čínskych obchodov, ako je Aliexress, alebo z amerického Wish.

Medzi najvýznamnejších e-commerce hráčov patrí už tradične Amazon, Aliexpress, JD.com, alebo aj Walmart, ktorý je skôr známy ako obchodný reťazec, ale presadzuje sa aj v online svete.

E-commerce na Slovensku

E-commerce biznisu sa darí dobre aj na Slovensku. Medzi významné slovenské eshopy patrí Mall.sk a Hej.sk. V posledných rokoch vyrástlo na Slovensku aj pár nových zaujímavých eshopov, ktorým sa podarilo presadiť sa aj v zahraničí. Medzi najznámejšie patria firmy GymBeam, Eyerim a Dedoles, z ktorých každá má obrat v ráde niekoľkých miliónov eur, GymBeam dokonca niekoľko desiatok miliónov eur.

Zároveň treba podotknúť, že slovenský trh je výrazne ovplyvnený českých trhom. Tu sa jedná hlavne o eshopy ako Alza alebo Notino, ktorým sa podarilo veľmi dobre presadiť aj na našom trhu a vo svojom odvetví sa stali jednotkou. Z Českej republiky k nám prišiel aj známy cenový porovnávač Heuréka, ktorý veľa zákazníkov navštívi pred nákupom, aby si porovnali ceny a pozreli recenzie jednotlivých produktov a eshopov.

Medzi zaujímavé projekty, ktoré v posledných rokoch na Slovensku vznikli, patrí napríklad aj Sashe.sk. Strána, na ktorej ľudia predávajú výrobky, ktoré doma sami vyrábajú. Z tejto stránky sa pomerne rýchlo stala známa služba, ktorú navštevujú tisíce ľudí každý deň.

Ako začať podnikať na internete

Jednou z výhod podnikania na internete je, že na začiatok nie je potrebná veľmi veľká investícia. V podstate vám stačí pripojenie na internet o počítač. Začať môžete napríklad aj s affiliate marketingom, pri ktorom získavate provízie zo zákazníkov, ktorí sa cez vás dostali na inú stránku a tam nakúpili.

Čo sa týka právnickej formy, na začiatok podnikania vám bude stačiť aj živnosť. Tá je jednoduchá na založenie a prvý rok vás takmer nič nestojí. Jediné vaše povinné náklady budú v podstate len platby za zdravotné poistenie. Aj založiť bankový účet vhodný pre živnostníkov je dnes veľmi jednoduché a môžete ho mať aj bez mesačných poplatkov.

Pomerne ľahké začatie podnikania na internete má aj svoje nevýhody a to konkrétne dosť veľkú konkurenciu, ktorá na našom malom trhu vznikla. Preto si podnikanie na internete vyžaduje čoraz lepšiu prípravu, porozumenie trhu a online marketingu a kvalitu, ktorú zákazníkom ponúknete.

Pred začiatkom je dobré prečítať si aspoň základy o tom, ako online podnikanie funguje a na čo si dávať pozor. Užitočné informácie nájdete na blogoch rôznych online marketingových firiem a freelancerov, prípadne na Youtube.

Na čo ešte pri začiatkoch v online podnikaní treba myslieť

Je pár vecí, na ktoré by ste v začiatkoch online podnikania nemali zabúdať. Zanedbanie rôznych nariadení by vám mohlo vyjsť draho. Jedným z týchto nariadení je napríklad GDPR, ktorý slúži na ochranu osobných údajov na internete. Taktiež je dobré dbať už od začiatku na bezpečnosť vašej webovej stránky. Najmä ak sa rozhodnete používať známy open source CMS systém WordPress, ktorý je často cieľom rôznych hackerských útokov.

Ak by ste sa rozhodli založiť vlastný eshop, je zase dobré ponúknuť zákazníkom možnosť platby cez platobné karty. Vtedy je potrebné implementovať platobnú bránu, ktorá vám umožní prijímať platby online. Dobré je tiež ponúknuť zákazníkom chatovaciu službu, kde vás môžu priamo kontaktovať. To sú služby, ktoré vám môžu pomôcť získať konkurenčnú výhodu.