Twitter.com, Ako Ho Používať?

 

Twitter dnes používa viac ako 300 miliónov ľudí po celom svete, denne preletí touto sociálnou sieťou cez 500 miliónov tweetov a cca 80% ľudí ho používa cez mobil. Najväčšiu popularitu má v USA, ale postupne čoraz viac priaznivcov si získava aj v ostatnom svete a u nás.

Tak ako Facebook či iné sociálne siete, ktoré denne navštevujú milióny ľudí a na ktorých sa novinky šíria veľkou rýchlosťou aj Twitter môže byť okrem komunikácie s priateľmi vhodný marketingový nástroj pre váš biznis.

 

Čo Twitter vlastne je a ako funguje?

Ak ste sa s ním zatiaľ nestretli, predstavte si ho ako rieku krátkych textových správ (o niečo kratších SMS), ktoré verejne píšu médiá, inštitúcie, celebrity, ale hlavne všetci ostatní užívatelia. Vy si z neho vyberiete tých užívateľov, ktorých považujete za zaujímavých – médiá, odborníkov i priateľov – a z nich si poskladáte svoj súkromný odber.

Vďaka obmedzeniu jednej správy (tweet) na 140 znakov zvládnete sledovať stovky zdrojov a podrobne sa venovať až tým informáciám, ktoré upútajú vašu pozornosť. Do tweetov sa v súčasnosti už dajú vkladať aj obrázky a videá.

Nikto vám nebráni v tom, aby ste si pridali ľubovoľného užívateľa Twitteru – od prezidenta Obamu až po Roberta Fica, vášho obľúbeného športovca, kamaráta alebo obchodného partnera. Na rozdiel od Facebooku tu nikto nič neschvaľuje, je len na vás, koho chcete čítať, alebo “sledovať”. Samozrejme môžete rovnakým spôsobom sami prispievať do globálnej informačnej rieky a čakať, kto bude čítať vaše tweety.

Každý, kto váš účet začne sledovať,  je od toho okamihu váš follower (slovenské ekvivalenty sa takmer nepoužívajú) a od počtu followerov (nasledovníkov) sa odvíja význam na Twitteri. Čím väčšie číslo followers budete mať, tým ste na sieti populárnejší a keď pošlete tweet, uvidí ho viac ľudí.

Ako svoj najrýchlejší komunikačný kanál ho používajú rôzne svetové médiá, vplyvní blogeri, celebrity, inštitúcie atď.  Na Slovensku je výber zaujímavých účtov síce oveľa menší ale postupne sa to zlepšuje a Twitter naberá na popularite.

Na rozdiel od pestrého Facebooku je Twitter jednoduchšia služba, z ktorej si sami vymodelujete nástroj podľa svojich predstáv.

 

Twitter môžete v podstate používať tromi hlavnými spôsobmi:

  1. Môžete si vytvoriť sociálnu platformu podobnú Facebooku, cez ktorú budete v kontakte s vašimi priateľmi.
  2. Môžete ho používať ako variáciu RSS čítačky informácií a noviniek, ak budete sledovať  médiá a blogy (alebo miešať prvý a druhý spôsob, čo je dosť bežné).
  3. Môžete ho používať ako marketingový nástroj pre propagáciu vášho biznisu a kontakt s vašimi zákazníkmi.

 

Ako začať používať Twitter?

Začnite tým, že si na domovskej stránke Twitteru založíte účet. Kým sa stanete plnohodnotnou súčasťou tejto sociálnej siete a získate svojich prvých followerov, môže Twitter pôsobiť ako nehostinné miesto. To sa však rýchlo zmení, keď ho začnete používať.

Než začnete hľadať kontakty vhodné pre sledovanie, odporúčam ako prvé venovať sa svojmu vlastnému profilu a údajom o sebe. Je to dôležité hlavne preto, aby ste dali o sebe vedieť čomu sa venujete, čo vás zaujíma, čo robíte a pod., aby aj vás ostatní užívatelia mohli ľahko nájsť, ak majú podobné záujmy ako máte Vy.

Prvých ľudí, alebo zdroje na sledovanie môžete ľahko nájsť  priamo cez Twitter pomocou vyhľadávania mena alebo kľúčových slov. Na vyhľadanie používateľov Twitteru môžete použiť aj katalógy napr. Twellow. Taktiež twitter vám bude automaticky zobrazovať a odporúčať rôzne ďalšie zdroje a užívateľov cielene, na základe údajov vo vašom profile a tiež podľa toho o čom tweetujete a koho sledujete.

Ďalšie účty potom naberiete pri surfovaní po webe. Twitter vo svete využíva drvivá väčšina webov, ktoré publikujú originálne informácie, postupne sa z neho stáva štandard aj u nás. Odkaz na ich twitter účet väčšinou nájdete na titulke webu v podobe typického tyrkysového téčka alebo rovnako sfarbeného vtáčika (pretože anglické tweet znamená pípať).

Od svojich zdrojov rýchlo odkukáte spôsob používania Twitteru (adresovanie ostatných cez @, používanie hashtagov, označenie témy pomocou #, retvítovanie čiže znovupublikovanie cudzích tvítov) a triky, ako sa vojsť do 140 znakov (skracovače odkazov ako bit.ly alebo t.co).

Ak sa chcete dozvedieť viac o tom ako komunikovať na Twitteri pred tým ako ho začnete používať, tu je zopár ďalších zdrojov:

 

Keď sa oboznámite s Twitterom a začnete nasledovať nejakých ľudí, alebo organizácie, začnite tvítovať aj sami. Téma, štýl, frekvencia, všetko je iba na vás. Či chcete byť rešpektovaný odborník vo svojom odbore, ktorý môže ostatných obohatiť, alebo inšpiratívny chŕlič nápadov, zabávač, spisovateľ ultrakrátkych rozprávok, fotograf bizarnosťou a tak ďalej. Obmedzovať vás bude len váš čas a chuť písať.

Akonáhle sa úspešne zapojíte do komunikácie, môže sa stať, že vám bude webová stránka Twitteru úzka. Prečo Twitter nepoužívať v mobile, alebo prečo si do notebooku nestiahnuť aplikáciu, ktorú si môžete vyladiť podľa seba?

Na publikovanie na Twitter, ale aj jeho sledovanie môžete použiť napríklad aplikáciu  TweetDeck. Či už pre notebook, iPhone alebo Android, máte prehľadné, elegantné, pohodlné a hlavne nastaviteľné prostredie. Aplikácia je rozdelená do niekoľkých stĺpcov s vami zvoleným obsahom. Nájdete tam všetky vymoženosti, ktorá vám zjednodušia život na Twitteri.

Twitter má veľký potenciál aj v oblasti podnikania na internete a internetového marketingu práve tým, že sa môžete zamerať na úzku špecifickú oblasť, témy a záujmy užívateľov a vytvoriť si kvalitne zacielené publikum.  Takže ak pošlete ľuďom s podobnými záujmami vhodnú ponuku, je veľká pravdepodobnosť, že ich osloví a vy získate klientov.

Aktívne používanie Twitteru samozrejme vyžaduje viac času, treba sa starať o pravidelné posielanie tweetov, pridávanie nových followerov, komunikáciu s užívateľmi, udržiavanie svojich followerov a ich databázu v kondícii a pod. Práve na uľahčenie tých činností a čo najlepšiu automatizáciu existujú rôzne externé aplikácie, ktoré toto zvládajú a ušetria vám mnoho času a námahy.

Spomeniem apoň 3 takéto aplikácie, ktoré som si sám vyskúšal a v každej sú určité funkcie, ktoré sa aj zdarma dajú efektívne využívať.

Niečo viac o týchto aplikáciách, ako ich používať a v čom sú užitočné si povieme inokedy, v ďalšom článku, lebo už by toho bolo na teraz až až …

Tip: Ak budete Twitter používať ako marketingový nástroj pre váš biznis, nemiešajte váš biznisový účet s vašim súkromným životom. Netwítujte na vašom bisnisovom účte o tom čo ste mali na obed, alebo podobné veci:-) Ak chcete používať Twitter aj pre váš biznis, ale aj ako nástroj pre komunikáciu s vašimi priateľmi, je lepšie si vytvoriť dve rôzne kontá.

Ak máte vlastné skúsenosti a tipy pre využitie a použitie Twiiteru, môžte sa o ne podeliť v komentároch pod týmto článkom.