Čo je potrebné na rozbehnutie E-shopu

 
eshop biznis

Prevádzkovanie internetového obchodu je klasická forma podnikania na internete. Možno si myslíte, že prevádzkovanie eshopu je veľmi náročná záležitosť, ale nieje to až také náročné ako by sa mohlo zdať a určite je to jednoduchšie ako zriadenie kamenného obchodu.

Internetový obchod funguje podobne ako klasický ”kamenný” obchod. Zákazník si vyberie produkt (napríklad tu: Koloidné minerály), vloží ho do košíka, prejde na objednávku a buď je prihlásený vo svojom konte, alebo vyplní osobné údaje ako meno, adresu a email a objedná si. Potom buď zaplatí za tovar v eshope online, cez internet banking, alebo si nechá poslať tovar na dobierku.

Po zaplatení online sa mu zobrazí faktúra na obrazovke, a/alebo mu príde cez email a obchodník zabezpečí doručenia balíka na jeho adresu, prípadne na výdajné miesto eshopu. Internetové obchody sú praktické, pohodlné a stále viac obľúbené u zákazníkov, ale je to aj obľúbená forma podnikania na internete.

Čo je potrebné na spustenie e-shopu?

Možno práve rozmýšľate nad založením vlastného internetového obchodu a chceli by ste sa dozvedieť čo to obnáša a ako na to. Poďme sa pozrieť na túto tému trochu bližšie…

  • Výber obchodnej oblasti

Výber oblasti, respektíve tovaru, služby alebo produktov ktoré chcete predávať je prvou základnou vecou, ktorú by ste mali urobiť. Výber vhodného sortimentu pre eshop môže byť jednoduchý, ale mali by ste vopred vedieť či sa ten tovar oplatí predávať.

Ak si vyberiete tovar, ktorý sa určite bude predávať ako napríklad elektronika, doplnky zdravej výživy alebo oblečenie, tak budete mať pravdepodobne veľkú konkurenciu. Ak si ale vyberiete tovar, ktorý sa vám môže zdať zaujímavý, ale ľudia ho nebudú kupovať, tak to tiež nie je dobré. Urobte si prieskum trhu napríklad cez Google alebo v katalógoch eshopov a zistite aká je v danej oblasti konkurencia. Takisto môžete použiť keyword tool aby ste zistili, či o tovar ľudia majú záujem, respektíve či ho dostatočne vyhľadávajú.

> Mohlo by vás zaujímať:  internetové obchody – zoznam eshopov

Ak máte už vybraný tovar alebo služby, ktoré chcete predávať, alebo vybranú oblasť zamerania obchodu, potrebujete teraz nájsť dobrého a spoľahlivého dodávateľa tovaru. Asi najlepší spôsob je hľadať osvedčeného dodávateľa cez katalógy firiem a Google, kde môžete vyhľadať veľkoobchodných dodávateľov. Ak si vyberiete, tak sa pokúste vyhľadať referencie veľkoobchodu od iných obchodníkov.

Existuje aj možnosť postaviť e-shop formou affiliate partnerov (dodávateľov) tým spôsobom, že budete vo svojom e-shope prezentovať ich produkty a ak sa rozhodne zákazník urobiť nákup, tak bude presmerovaný na objednávkovú stránku konkrétneho Vášho partnera, kde objednávku dokončí. Vy máte potom z každého takéhoto “predaja” stanovenú províziu a nemusíte sa starať o ďalšie veci, ako je doručenie tovaru a pod. Niekoľko produktov a dodávateľov vhodných na uvedený spôsob môžete nájsť napr. na stránke Dognet , AffilNET a pod.

  • Technické riešenie e-shopu

Máte na výber viacero možností ako si internetový obchod vytvoríte. Môžete si vybrať či chcete mať svoj vlastný eshop, alebo prenajať už hotový a použiť hosťované riešenie, alebo či chcete predávať prostredníctvom tretej strany ako napríklad aukčné a inzertné portály. Ak chcete mať vlastný eshop, môžete ho postaviť na niektorom z open source CMS, čo sú už hotové softvérové riešenia pre vytvorenie eshopu a sú v základnej plne funkčnej verzii zadarmo. Postupne môžete web rozširovať o rôzne moduly a špeciálne funkcie pomocou pluginov, ktoré sú buď zdarma, alebo za poplatok. Taktiež budete potrebovať vlastnú doménu a webhosting.

Ak s tvorbou eshopu nemáte žiadne skúsenosti a nemáte čas študovať ako open source systémy, prípadne prenajímané eshopy fungujú, najlepšie riešenie je aby tvorba eshopu prebehla u profesionálov.
Napríklad odborníci zo spoločnosti NajReklama s.r.o. Vám vytvoria eshop na mieru Vašim požiadavkám v cenovej relácii cca 700 – 1500€ na stálo a vo vysokej úrovni. Ku eshopu dostanete všetkú potrebnú podporu a starostlivosť aby ste sa mohli starať len o samotný predaj.

Aj vlastný eshop, aj hosťovaný (prenajatý) majú svoje výhody a nevýhody. Ak chcete predávať napr. na ebay, alebo Aukro čo sú v podstate aukčné portály,  tiež si môžete vybrať či budete mať zásoby na sklade, alebo predávať prostredníctvom dropshippingu. Ak chcete mať zásoby na sklade, tak potrebujete mať na to priestory veľkosťou zodpovedajúce objemu tovaru a samozrejme dostatok kapitálu na nákup tovaru na sklad. Toto všetko by ste mali mať definované v podnikateľskom pláne a pripravené predtým ako začnete.

Prevádzkovanie eshopu je podnikanie, respektíve budete mať príjem zo samostatne zárobkovej činnosti, takže budete potrebovať nejakú právnu formu podnikania. Malý eshop môžete kľudne prevádzkovať na živnosť.

Ja osobne uprednostňujem podnikanie ako spoločnosť s.r.o, ale nie je to nevyhnutné. Živnosť je oveľa jednoduchšia nielen na založenie, ale aj na prevádzkovanie a jedinou nevýhodou je to, že podnikáte ako fyzická osoba a preto ručíte za škody, alebo záväzky celým svojim majetkom. Viac si môžete prečítať tu. Môžete si tiež vybrať či chcete byť platca, alebo neplatca DPH, záleží to od toho či bude väčšina Vašich zákazníkov platcami, alebo neplatcami DPH, alebo tiež od vašich obchodných obratov a tržieb.

Urobte si podnikateľský a marketingový plán, ktorý bude obsahovať všetky detaily ohľadom vášho biznisu. Prevádzkovanie internetového obchodu je podnikanie ako každé iné, a ak chcete predchádzať rôznym nečakaným nákladom, alebo udalostiam, tak by ste jednoznačne mali mať podnikateľský plán, podľa ktorého sa budete riadiť a budovať váš internetový obchod a podnikanie.

 Ďalšími vecami, ktoré budete pri prevádzkovaní internetového obchodu potrebovať sú podnikateľské bankové konto, platobný procesor, účtovný a fakturačný softvér, a zabezpečenie antivírusovým softvérom a backupom.

  • Bankové konto a platobný systém

Na to, aby ste mohli prijímať platby cez internet potrebujete podnikateľský účet v banke, ktorý bude slúžiť iba na transakcie v rámci vášho podnikania. Vyberte si dobrú banku, ktorá podporuje podnikateľov. Na trhu je viacero dobrých bánk a ja používam Tatrabanku, ktorú môžem doporučiť, lebo podporuje podnikateľov, má kvalitný a obľúbený platobný systém TatraPay, ktorý môžete implementovať do vášho eshopu ako platobný procesor pre prijímanie platieb. Je to niečo podobné ako PayPal, ktorý je tiež jedným z najlepších platobných procesorov. Vhodná je aj česká platobná brána GoPay, ktorá sa dá použiť aj na Slovensku a podporuje veľké množstvo foriem platby aj cez slovenský internetbanking.  Ešte stále je väčšina ľudí zvyknutých na dobierku, čo je pre obchodníkov niekedy menej výhodné, ale treba aj túto možnosť akceptovať a ponúknuť zákazníkom viac možností na výber.

Pre jednoduché prepojenie eshopu a účtovníctva sa vám zíde účtovný softvér, ktorý vám ušetrí čas a prípadné chyby v účtovníctve. Asi najlepší je Pohoda, alebo Money S3, ktoré môžete pripojiť ku vášmu e-shopu.

Určite potrebujete aj kvalitný antivírusový program, ktorý zabezpečí váš počítač a server proti vírusom a malvéru. Ak nepoužívate kvalitný antivírus, tak určite by ste si ho mali zabezpečiť a to nielen pre eshop, alebo internetové podnikanie, ale celkovo pre surfovanie na dnešnom internete. Ľahko sa totiž môže stať, že pri slabom zabezpečení počítača a webu, kde beží Váš internetový obchod, by ste v prípade napadnutia vírusom mohli prísť o cenné dáta a prípadne aj o celý eshop.

Backup softvér (zálohovanie), alebo platené backupy na vašom webhostingu sú tiež nevyhnutné, pretože sa môže stať, že vám internetový obchod z nejakého dôvodu spadne a je vždy dobré mať zálohu pre jednoduché vrátenie. Najlepšie webhostingové spoločnosti robia backup pravidelne napríklad v týždenných alebo aj denných intervaloch a ponúkajú backup buď zadarmo, už v cene webhostingu, alebo za nejaký poplatok v prípade vyžiadania zálohovaných súborov.

  • Zasielanie a dodanie tovaru

Zasielanie tovaru je prioritným spôsobom predaja v internetovom obchode a preto by ste mali klásť dôraz práve na spoľahlivé a rýchle doručenie tovaru zákazníkom. Veľké internetové obchody majú uzavreté zmluvy s doručovateľskými a kuriérskymi spoločnosťami, pretože pravidelne posielajú väčšie množstvá tovaru. Ale na začiatku vám asi nebude treba uzatvárať zmluvu so zásielkovou spoločnosťou.

Slovenská pošta je asi zo začiatku najlepším riešením, ale môžete zvoliť aj UPS, DPD alebo iné doručovacie spoločnosti ako napr. Zásielkovňa. Tiež záleží aký typ tovaru chcete predávať. Potom môžete navštíviť jednotlivé spoločnosti a zistiť, ktorá je pre vás najvýhodnejšia. Vyberte si takú, ktorá je spoľahlivá a najvýhodnejšia pre váš eshop, aby ste minimalizovali náklady a tiež predišli prípadným problémom s doručovaním tovaru.

Ak sídlite vo väčšom meste, odporúčam zabezpečiť aj možnosť osobného odberu tovaru na výdajnom mieste, kam by si mohli klienti osobne prísť pre tovar, prípadne aby ho tam aj priamo mohli zaplatiť v hotovosti, alebo platobnou kartou.

  • Zabezpečenie obratu a návštevnosti

Pre úspešné rozbehnutie a ďalšiu prevádzku eshopu by ste mali ovládať aspoň základy internetového marketingu, alebo si najať na marketing pre eshop nejakú firmu, ktorá to zabezpečí. Rozhodujúcim faktorom Vášho úspechu je hlavne to, aby ste dokázali efektívne osloviť ľudí, ktorí Váš sortiment hľadajú a aby si ho kúpili práve u Vás.

Optimalizácia pre vyhľadávače (SEO) je tiež dôležitá, pretože vyhľadávače sú najlepším zdrojom cielenej návštevnosti, ktorá je zadarmo. Preto by ste mali byť dôslední v popise jednotlivých produktov, používať “pekné” URL, kvalitné obrázky, prípadne aj ukážkové videá, recenzie alebo hodnotenia klientov. Zabehnuté internetové obchody dosahujú cca 30-50% návštevnosti z vyhľadávačov, čo vôbec nie je zanedbateľné číslo. Ak máte nejaké peniaze naviac, tak môžete tieto veci zveriť firme, alebo profesionálovi, ktorý sa o to postará, no samozrejme si to treba vopred prepočítať, aby sa nestalo že náklady na marketing budú vyššie ako dosiahnutý zisk z predaja.

Možností ako robiť na internete marketing a reklamu pre eshop je veľké množstvo a dal o by sa o tom písať veľa článkov, takže tu spomeniem len pár možností ktoré sa dajú využiť: PPC reklama, bannerová reklama, propagácia cez Facebook a ďalšie sociálne siete, e-mail marketing, Youtube videá, reklama v rádiách, TV, súťaže a pod. Takisto môžete použiť rôzne porovnávače cien, ktoré vám privedú cielenú návštevnosť a môžete tiež získavať referencie od zákazníkov a tým zvyšovať konverziu svojho obchodu.

Ak teda máte postavený svoj vlastný internetový obchod, môžete ho naplniť tovarom a potrebnými informáciami. Takisto si môžete pozrieť aj  tipy pre úspešný internetový obchod, sú to ďalšie veci na ktoré by ste určite nemali zabudnúť.

Toto je zhrnutie základných vecí, ktoré sú potrebné pre spustenie a prevádzkovanie internetového obchodu. Ako som písal na začiatku podnikanie s internetovým obchodom  je pomerne jednoduché a nevyžaduje až také vysoké vstupné a prevádzkové náklady ako klasický obchod. Najnáročnejšia je skôr príprava a prvotné “rozbehanie” obchodu, potom sa už stačí venovať bežným veciam, ktoré s prevádzkou eshopu a aj každého iného podnikania súvisia. Ak viete čo predávať a myslíte si že chcete začať predávať cez internet, tak určite začnite a postupne budujte svoj internetový biznis.