Investujte do ergonomického pracovného prostredia – oplatí sa to

pracovné prostredieS rastúcim počtom profesií vykonávaných prevažne v sede rastie aj počet ľudí, na ktorých zdraví sa podpisujú negatívne vplyvy tohto typu práce. Ľudia s tzv. “sedavými povolaniami” sú náchylnejší k vzniku civilizačných chorôb, častejšie trpia bolesťou chrbta či hlavy, očí.

Aj prax na Slovensku ukazuje, že ľudia pracujúci v kancelárii si čím ďalej viac uvedomujú dopad svojho zamestnania na zdravie. Sami zamestnanci potom prichádzajú s podnetmi na obstaranie ergonomických pracovných pomôcok.

Nech už ide o kancelárske stoličky, pracovné stoly, periférie k počítačom, systém osvetlenia či vetrania miestností, prípadne odstránenie rušiacich elementov, napr. oddelenia kancelárie a recepcie priečkou tak, aby pracovníci boli čo najmenej rušení prichádzajúcimi ľuďmi.

Dnes sme pre vás pripravili checklist ergonomických pracovných pomôcok, ktorý vám pomôže odhaliť najslabšie miesta vášho súčasného interiérového zariadenia a zároveň vás nasmeruje pri výbere zariadenia nového. Tu samozrejme platí, že do výberu vybavenia by mali byť zapojení aj samotní zamestnanci.

Checklist ergonomických pomôcok:

Kancelárska stolička

  • umožňuje polohovanie sedadla aj operadla
  • umožňuje pohodlné otáčanie o 360°
  • disponuje bedrovou opierkou
  • disponuje opierkami pre ruky, a to v šírke min. 5 cm
  • pri sedení ponúka dostatočný priestor medzi sedadlom a kolenami

Pracovný stôl

  • monitor sa nachádza priamo pred vami
  • monitor je od očí vzdialený najmenej na dĺžku 1 paže
  • monitor má ochranu proti odrazom svetla
  • myš a klávesnica sú ľahko dostupné
  • stôl umožňuje ľahkú dostupnosť často používaných predmetov
  • stôl ponúka dostatok priestoru pre prácu a často používané predmety

Osvetlenie

  • pracovné miesto ponúka dostatok denného svetla
  • umelé osvetlenie má dostatočnú intenzitu a tón
  • umelé osvetlenie má voliteľnú intenzitu

Klávesnice, myš

  • sú jednoducho uchopiteľné
  • umožňujú prácu ruky v neutrálnej polohe
  • sú v rovnakej výške
  • pri práci s nimi ruky nie sú opreté o ostré hrany

Na samotných zamestnancoch potom je, aby ergonomické pracovné pomôcky využívali k svojmu prospechu. Napríklad kvalitná klávesnica, myš a skvele rozvrhnutá doska pracovného stola prichádza navnivoč v čase, keď si zamestnanec stôl zaprace “prevádzkovým neporiadkom” a následne rovnako pozerá do monitora “zboku”, či má myš s klávesnicou neprirodzene ďaleko / blízko.

V tomto ohľade je s predstihom nutné myslieť na to, čo by vlastne mal mať zamestnanec na svojom stole. Ak niektorí pracovníci vyžadujú individuálne umelé osvetlenie, kúpte im stolové lampy, ktoré nie sú náročné na miesto a možno u nich ľahko nastaviť uhol osvetlenia.

Rovnako tak by pracovníci medzi sebou mali spolupracovať v otázke osvetlenia či vetrania miestnosti, čo sú dva z najčastejších bodov sváru v kancelárii. Na zamestnávateľovi je zabezpečiť dostatok slnečného svitu a možnosť jednoduchého a rovnomerného vetrania a na zamestnancoch potom je, aby nezatahovali žalúzie a plánovali vetranie.

Venujte pozornosť individuálnym požiadavkám, ktoré sú predmetmi sporov v kancelárii. Zamestnancom pri oknách prispôsobte pracovné miesto tak, aby sa im slnečný svit neodrážal do monitorov, či im nesmeroval do očí a pod.

Odmenou za starosť o kvalitu pracovného prostredia vám budú nielen vyššie výkony vašich kolegov, ale aj prívetivejšie pracovné prostredie a menšia náchylnosť k chorobám.

 

 

Tags: , ,

Category: Rôzne

Pridaj komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *