Ako zarobiť peniaze na webstránke alebo blogu

 

Ako zarobiť na webstránkeZarába vaša web stránka peniaze? Ak nie, problémom môže byť jedna z dvoch základných vecí: nízka a nekvalitná návštevnosť webu, alebo nedostatočná, resp. nevhodne zvolená monetizácia webstránky.

Väčšina majiteľov webstránok si myslí, že peniaze na ich webe, alebo blogu zarobia umiestnením Adsense reklamy, alebo predajom reklamných bannerových plôch. V skutočnosti existuje množstvo iných zaujímavých a často výnosnejších spôsobov ako s webstránkou zarobiť peniaze. Peniaze môžete s vašou web stránkou zarobiť priamo, alebo nepriamo. Tu sú osvedčené a najpoužívanejšie spôsoby zárobku cez web:

a.) Priama monetizácia webstránky

1. PPC

PPC –  reklama (Pay Per Click – platba za klik) je asi najpopulárnejší a najjednoduchší spôsob monetizácie webstránok. Stačí ak si na vašu webstránku, alebo blog umiestnite špeciálny html kód, ktorý získate od poskytovateľa reklamy a automaticky sa na vašom webe začne zobrazovať cielená reklama.

Môžu to byť textové odkazy, alebo grafické bannery, prípadne aj video reklamy a peniaze zarobíte pri každom kliku na túto reklamnú plochu. Najznámejšia a najpoužívanejšia PPC reklama je Google Adsense, ale samozrejme existujú aj iné spoločnosti. Na Slovensku je po Google adwords ďalšia obľúbená PPC spoločnosť Etarget.sk.

To koľko zarobíte týmto spôsobom závisí hlavne od toho akú vysokú a kvalitnú návštevnosť má vaša webstránka, na akú oblasť je zameraná a ako je vytvorená. Ak chcete váš web monetizovať PPC reklamou, potom sa zamerajte na čo najlepšie vyladenie umiestnenia a webdizajnu, tak aby ste dosiahli čo najväčšiu mieru preklikov (CTR).

Neodporúčam umiestňovať PPC reklamu na vaše stránky v prípade ak predávate vlastné produkty, služby alebo máte e-shop. Môžete tým prichádzať o zákazníkov. Niekedy vidím adsense reklamu na firemných webstránkach, ktoré predávajú vlastné produkty, alebo služby a hneď vedľa toho reklamný blok Adsense a tam je reklama ich konkurencie. V podstate je to ako keby na svojej stránke odkazovali na konkurenciu… Na tom kliku síce zarobia pár centov, ale môžu prísť o dobrého zákazníka. To isté platí aj pre iné formy reklamy.

Najvhodnejší tip stránky pre ppc reklamu je napr. obsahový a informačný web, blog, diskusie, online bazár, burza alebo inzercia, športový alebo spravodajský web, katalógy stránok, informačné databanky a pod.

2. CPM Reklama

CPM (Cost Per Mille) reklama je skoro to isté ako PPC reklama, ale funguje na báze množstva zobrazovanej reklamy. Peniaze nezarobíte za prekliky na reklamu ako v prípade PPC, ale za každých 1000 zobrazení reklamy na vašich web stránkach.

Niektoré webstránky majú nízky počet zobrazení stránok návštevníkmi, kým iné majú vysoký. To záleží hlavne od zamerania webu, typu a kvality obsahu. Monetizácia CPM reklamou je lepšia v prípade, že máte webstránku, ktorá má denne veľký počet zobrazení. Napríklad diskusné fórum, magazín atď. Poskytovateľov CPM reklamy je oveľa menej než PPC a lídrom v tejto oblasti je Google Adsense.

3. Priama bannerová reklama

Priamy predaj reklamných plôch na vašom webe je lukratívny spôsob monetizácie. Výhodou tohto spôsobu je to, že môžete zarobiť viac peňazí, pretože nemusíte platiť sprostredkovateľa – spoločnosť, ktorá zabezpečuje reklamu. Reklamné plochy prenajímate priamo koncovým záujemcom. To je zároveň ale aj nevýhoda tohto spôsobu, pretože vy sami sa musíte postarať o získavanie záujemcov, alebo sponzorov, ktorý budú chcieť na vašom webe inzerovať.

Vašu ponuku reklamných plôch môžete zverejniť na vašom webe, alebo aj na iných portáloch. Napríklad Webtrh.cz, Jaspravim.sk, Adexpert.cz a pod. Reklamný priestor na vašom webe môžete predávať buď za cenu na určitú dobu, napríklad na jeden mesiac, alebo za počet zobrazení, prípadne kliknutí. K tomu ale treba mať na webe patričné softvérové vybavenie, aby ste vedeli zmerať počet zobrazení, alebo klikov na reklamu.

Čím populárnejší  a cielenejší bude váš web a čím vyššiu návštevnosť bude mať, tým skôr zoženiete záujemcov a tým viac peňazí si môžete za bannerovú reklamu na vašej webstránke vypýtať. Tento spôsob monetizácie teda nie je vhodný pre nové weby, ktoré nemajú vybudovanú dostatočnú návštevnosť.

4. Intextová reklama

Intextová reklama funguje na princípe zobrazovania reklamy ako bežných odkazov z textu. Tieto odkazy sú zvyčajne podčiarknuté dvojitou čiarou, takže vyzerajú trochu ináč ako bežný odkaz, ale v podstate je to to isté. Keď návštevník príde na odkaz s kurzorom myši otvorí sa malé okno v ktorom môže vidieť detail reklamy. Ak na ňu klikne vy zarobíte peniaze.

Intextová reklama má zvyčajne vyššiu mieru prekliku (CTR) ako bežná kontextová PPC reklama. Môže to byť vhodný spôsob monetizácie diskusných fór, alebo iných stránok na ktoré nechcete umiestňovať viac reklamných plôch. Najlepší poskytovatelia intextovej reklamy sú Etarget.sk a Inclick.sk.

5. Predaj odkazov

Predaj odkazov bol kedysi lukratívny spôsob monetizácie webstránok. Po tom ako Google upravil svoje algorytmy (a priebežne ich stále upravuje) aby predišiel manipulovaniu vo výsledkoch vyhľadávania (odkazy vedúce na webstránku zlepšujú jej pozíciu vo vyhľadávačoch) táto metóda prestala byť až taká populárna.

Veľa majiteľov webstránok však stále predáva odkazy a zarábajú na tom peniaze. O kvalitné spätné odkazy z webstránok s vysokou návštevnosťou, dobrým zacielením a PR (pagerank) je stále vysoký záujem, takže stále je to dobrá možnosť ako zarobiť peniaze na webstránke. Niektorí ľudia majú záujem o odkazy bez ohľadu na to či to sú nofollow, alebo dofollow odkazy, pretože im ide hlavne o priamu návštevnosť.

Výhodou tohto spôsobu monetizácie je to, že je nevtieravá na rozdiel od bannerov, alebo inej reklamy. Odkazy môžete predávať prostredníctvom portálov ako Jaspravim.sk, webtrh.cz a podobne.

6. Affiliate marketing

Affiliate marketing je stále veľmi obľúbený spôsob monetizácie webstránok, ktorý funguje na princípe sprostredkovania predaja produktov alebo služieb. Pri affiliate marketingu si môžete vyhľadať affiliate programy, ktoré sú zamerané na rovnakú oblasť ako váš web a začať ich propagovať. Vždy keď odporučíte potenciálneho zákazníka na stránku predajcu a on si tam niečo kúpi, vy získate províziu z predaja.

Affiliate programy môžete nájsť buď priamo na webstránke predajcu nejakého produktu, alebo tiež poskytovateľa služby zvyčajne pod odkazom “affiliate”, provízny program, partneri, spolupráca atď. Affiliate programy môžete nájsť aj v rôznych affiliate katalógoch, alebo affiliate networkoch ako Dognet, affiliateclub.cz, clickbank.com, cj.com, kde môžete pod jedným kontom propagovať viacero affiliate programov.

7. Prémiový obsah

Webstránky alebo blogy poskytujú väčšinu obsahu na stránkach zadarmo, ale môžete vytvoriť aj platený prémiový obsah (tzv. členskú sekciu) v ktorej ľudia môžu nájsť ešte hodnotnejší alebo špeciálny obsah. Tento spôsob monetizácie je vhodnejší pre blogy, teématické magazíny, diskusné fóra alebo vzdelávacie weby než pre obyčajné statické webstránky.

Web môžete monetizovať vytvorením pridaním členskej sekcie v ktorej bude prístupný hodnotný prémiový obsah. Môže to byť hocičo napr. odborné články, návody, koučing, tipy a triky ako niečo urobiť, audio a video návody, rôzne produkty, softvér, poradenstvo alebo služby. Alebo môžete vytvoriť súkromné diskusné fórum do ktorého budú mať prístup iba platiaci užívatelia v ktorom takisto nájdu nejaký hodnotný prémiový obsah, alebo materiál na stiahnutie.

Ak máte blog, tak ho môžete monetizovať aj tak, že časť článkov bude verejná a druhá časť bude dostupná až po zaplatení. Pre wordpress na to existujú rôzne pluginy s ktorými to je jednoduché urobiť. Na podobnom princípe fungujú napríklad portály v sieti Pianomedia.sk.

8. Sponzorské príspevky

Sponzorské príspevky alebo PR články sú takisto veľmi populárnym spôsobom ako zarobiť peniaze na webstránke, alebo blogu. Reklamné články sú často efektívnejšie ako bannerová reklama. Peniaze zarobíte tým, že na vašom webe publikujete reklamné články dodané externou spoločnosťou alebo agentúrou.

Je to skvelý spôsob ako monetizovať vysoko navštevovaný blog, alebo magazín. Vy pošlete sponzorovi cielenú návštevnosť z vášho webu, prípadne získa kvalitné spätné odkazy a vy zarobíte peniaze. To koľko zarobíte, záleží od toho na akú oblasť je váš web zameraný a akú má návštevnosť. Za jeden sponzorovaný článok na vysoko navštevovanom webe však môžete zarobiť od niekoľko desiatok až do niekoľko stoviek EUR.

9. Predaj webstránky

Predaj webstránky môže byť posledná možnosť ako na nej zarobíte peniaze, ale práve to môže byť spôsob ktorým môžete zarobiť najviac peňazí za krátky čas. Keď bude vaša webstránka zisková, dokážete ju predať bez problémov. Hodnota webstránky sa väčšinou určuje podľa jej mesačného zisku a návštevnosti, ale aj podľa iných faktorov, ale čím viac bude zarábať, tým vyššiu sumu za ňu môžete pýtať pri predaji.

Keď sa rozhodnete vašu webstránku predať môžete tak urobiť napríklad na portáloch ako webtrh.cz, webdeal.cz, forum.seochat.sk, domainer.sk, alebo aj na našom webe v sekcii “Domény a weby na predaj“.

>> Mohlo by vás tiež zaujímať: Ako Zarobiť cez internet

b.) Nepriama monetizácia webstránky

10. Predaj vlastných produktov

Vašu webstránku alebo blog môžete použiť ako marketingový nástroj pre propagáciu a predaj vašich produktov, služieb alebo napríklad elektronickej knihy (e-book).

Či už vytvoríte webstránku kvôli e-knihe, alebo nejakému inému produktu či službe, alebo vytvoríte produkt na základe úspechu vašej webstránky, tak webstránka je nástroj, ktorý vám pomôže predávať a tým pádom vám nepriamo zarába peniaze.

K vášmu webu môžete takisto pripojiť malý e-shop v ktorom môžete predávať rôzne produkty zamerané na danú oblasť.

11. Poskytovanie služieb

V závislosti od oblasti na ktorú sa zameriavate, môžete zarobiť peniaze poskytovaním vašich služieb, ako napríklad konzultácií, tvorba webstránok, marketingové a reklamné služby, poradenstvo a podobne. Veľa firiem alebo jednotlivcov, ktorí poskytujú nejaké služby, používa blog práve preto lebo je to najlepší spôsob ako osloviť, zaujať a získať zákazníkov.

Vďaka blogu resp. článkom a informáciám, ktoré na ňom publikujete, si budujete váš profil, vašu značku a stávate sa expertom v oblasti na ktorú sa zameriavate, čo vám umožní získať nových klientov.

Podobne ako v predchádzajúcom spôsobe môžete postaviť blog kvôli propagácií vašich služieb, alebo ak už ste autorom blogu, môžete začať poskytovať rôzne iné služby. Ľudia, ktorí navštevujú váš blog, majú potreby a problémy v danej oblasti, ktoré im pomáhate vyriešiť a preto je to najlepší spôsob ako získať klientov pre vaše služby a produkty.

12. Emailový newsletter

Jedným z najlepších spôsobov ako naplno využiť potenciál webstránky,  alebo blogu je zbierať kontakty na ľudí, ktorí navštívia váš web a budovať zoznam – tzv. databázu kontaktov.

Emailový marketing je výborný spôsob ako zvýšiť návštevnosť vášho webu, ale je to hlavne efektívny spôsob ako budovať vzťah a dôveru s vašimi návštevníkmi. Kedykoľvek chcete ľudí upozorniť na nový obsah na vašom webe, nejakú zaujímavú ponuku, alebo im poslať nejaké hodnotné informácie, stačí keď odošlete email. A samotné emaily môžete tiež priamo monetizovať napríklad pomocou affiliate marketingu.

Vytvoriť kvalitný zoznam kontaktov nie je veľmi jednoduché, ale stojí to za to. Emailové kontakty môžete ľahšie získať keď ľuďom poskytnete nejakú hodnotu a dôvod pre to aby sa registrovali do vášho zoznamu. Môžu to byť rôzne informácie ktoré inde nenájdu, nejaký darček ako e-kniha zadarmo, odber noviniek atď.

Na trhu existuje viacero spoločností, ktoré poskytujú riešenia pre e-mail marketing, ale najlepšie sú SmartEmailing (pre SK/CZ) alebo Aweber.com (pre Svet). S týmito spoločnosťami je veľmi jednoduché vytvoriť formulár pre registráciu, ktorý umiestnite na váš web a potom spravovať vaše emailové kampane.

13. Reklama v RSS feede

Ak máte vysoko navštevovaný blog/web, ktorý číta množstvo ľudí aj prostredníctvom RSS čítačky, môžete RSS feed vášho blogu monetizovať. Keď ľudia čítajú váš blog iba cez RSS čítačku, často si prečítajú príspevok priamo v čítačke ale neprejdú na váš web.

Nemusí to byť žiadna nevýhoda, pretože váš RSS feed môžete monetizovať tak, že do neho umiestnite reklamu. Môžete do neho umiestniť PPC reklamu, alebo ponúknuť priestor inzerentom podobne ako na vašom webe a reklama sa ľuďom zobrazí napríklad pod vašim článkom v ich čítačke.

Pre wordpress existuje niekoľko pluginov, ktoré môžete použiť pre vloženie reklamy do RSS feedu, napríklad WP Insert. Tieto pluginy môžete použiť pre vloženie rôzneho obsahu k obsahu v RSS, nie iba pre reklamu.

Záver

Webstránka alebo blog sa dá monetizovať rôznymi spôsobmi, aby zarábala peniaze. Samozrejme by nebolo vhodné ich použiť všetky naraz, ale môžete si vybrať jeden alebo niekoľko spôsobov, ktoré sa najviac hodia pre typ vášho webu, jeho zameranie a reálnu návštevnosti. Priamo na tejto stránke, ktorú čítate je použitých niekoľko spomenutých možností, môžte ich skúsiť identifikovať 😉

Chcete získať viac podrobnejších informácií o téme podnikania na internete a dozvedieť sa detailne o 51 spôsoboch ako zarobiť na internete? … Navštívte stránku: Akozarobitnainternete.sk

Máte ďalšie tipy a odporúčania ako zrábať s web stránkami? Neváhajte a napíšte do komentára pod článkom!

>> Mohlo by vás tiež zaujímať: Ako Zarobiť cez internet pomocou Affiliate

.